Koffie in Panama - Reisverslag uit Boquete, Costa Rica van Jeanine Oostenbrug - WaarBenJij.nu Koffie in Panama - Reisverslag uit Boquete, Costa Rica van Jeanine Oostenbrug - WaarBenJij.nu

Koffie in Panama

Door: Jeanine Oostenbrug

Blijf op de hoogte en volg Jeanine

16 Oktober 2006 | Costa Rica, Boquete

Hallo allemaal! Het heeft eventjes geduurd, maar daar ben ik weer. De reden van de vertraging zal ik straks uitleggen! :P
Op vrijdag 13 oktober ging de wekker al om 05.30 uur af (héérlijk, echt iets voor mij!). Het ontbijt bij Hotel los Delfines in Bocas del Toro was één grote chaos met als gevolg, dat we de boot van 07.00 uur misten. Uiteindelijk kwamen we gesplitst in twee groepen veel te laat aan op het Panamese vasteland (gelukkig was de trip niet zo erg als op de heenweg). Maar goed, het was ook niet voor niets vrijdag de 13e...
Vrijdag gingen we op weg met de bus, de binnenlanden en bergen van Panama in. Hier heerst een heerlijk lenteachtig klimaat. Dus even geen zwoele Caribische nachten meer. Na een lange rit met een hoop groen onderweg, mooie uitzichten (soms boven de wolken), 'haarspeldbochten', een stuwdam en een koffiestop kwamen we om 13.00 uur aan in Hotel Fundadores in het plaatsje Boquete, een koel en rustig hotel, waar een airco echt niet nodig is (in alle andere hotels is dat wel het geval). Boquete is een plaatsje, dat bewoond wordt door de wat rijkere buitenlanders. Onderweg hebben we een deel van de Pan American Highway, van de provincie Chiriqui naar de stad David, gereden. Vervolgens moesten we weer een stuk door de bergen rijden. Onderweg had ik behoorlijk last van hoofdpijn en ik heb me laten vertellen, dat dit verschijnsel 'hoogteziekte' is.
's Middags hebben we met z'n vieren een pizza gegeten bij Pizza King in Boquete. Van 15.00 uur tot 18.30 uur hebben we een koffietour langs de koffieplantages van Hans en Terry van der Vooren gemaakt, een Nederlands echtpaar dat al negen jaar in Panama woont en zijn eigen koffiefarm 'Kotowa' runt. Deze excursie was erg interessant. We hebben het hele proces van het produceren van koffie (het plukken van de koffiebonen, etc.) gezien en daarnaast geleerd, hoe je het verschil in kwaliteit kunt herkennen ('kwaliteit' bleek echt het sleutelwoord te zijn). Natuurlijk hebben we zelf ook lekker kunnen proeven en kan ik jullie het volgende melden:
- De Senseo is niets waard en kost alleen maar geld! :P
- Tip: drink 's avonds Arabica koffie, als je niet kunt slapen na het drinken van koffie.
Zie: www.coffeeadventures.net.
's Avonds hebben we met de hele club gedineerd in 'Bistro Boquete', zaterdagochtend om 09.00 uur zouden we weer naar Costa Rica terugkeren, naar de kustplaats Dominical (dit berichtje typ ik ook vanuit deze plaats). Tot zo...

• 16 Oktober 2006 - 17:09

Thuis:

Hoi Nien, leuk even een berichtje van je te krijgen. Wat met die senseo?? we hebben er net een gedronken; maar neem een pak Arabica mee, om het verschil te kunnen proeven..........veel plezier nog. Ga vanavond later nog wel even op de site kijken. groetjes!!

• 16 Oktober 2006 - 18:50

Nadja:

Hallow!

Ben getipt door een vriendin. Ga binnenkort zelf naar Costa Rica, dus het is errug leuk om over Costa Rica en jouw avonturen te lezen.
    Zo te lezen is het allemaal goed geregeld bij Summum. Ben benieuwd hoe mijn reis eruit gaat zien.

Mazzel!!!