The end... - Reisverslag uit Boxtel, Nederland van Jeanine Oostenbrug - WaarBenJij.nu The end... - Reisverslag uit Boxtel, Nederland van Jeanine Oostenbrug - WaarBenJij.nu

The end...

Door: Jeanine Oostenbrug

Blijf op de hoogte en volg Jeanine

22 Oktober 2006 | Nederland, Boxtel

Stel je voor: het is zaterdagavond omstreeks 19.00 uur, buiten is het al een tijdje donker, de was hangt te wapperen in de achtertuin, binnen is de kachel aan en het eten pruttelt op het vuur... Tja, dat is Holland op zijn best! Met weemoed denk ik terug aan de afgelopen drie weken.
Deze voor mij eerste reis buiten Europa heb ik als fantastisch ervaren! Graag bedank ik hierbij in het bijzonder mijn geweldige reismaatjes, Summum, onze buschauffeur Freddy en reisleider Arjen, die er mede voor hebben gezorgd, dat ik de afgelopen tijd zo genoten heb. Als hoogtepunten noem ik Puerto Viejo de Sarapiqui (het complex en het raften), Tortuguero (de relaxte Caribische sfeer en de reuzezeeschildpadden), Cahuita (Nationaal Park Cahuita) en Panama (het klimaat, de dolfijnen/snorkeltour en de fietstocht). Wat ik enigszins teleurstellend vond, zijn de walvistour in Dominical en Nationaal Park Manuel Antonio in Quepos (beide mede vanwege het slechte weer). Wat ik daarnaast jammer vond, is dat de meeste accommodaties zich ver van de bewoonde wereld bevinden en niet aan het strand liggen. De keren, waarop dat wel het geval was, kon je vanwege de vervuiling of het gevaar voor haaien niet zomaar het water in.
Ik heb deze reis voorbereid met de gedachte "Ik zie wel, wat er op me afkomt". Dit had voornamelijk te maken met het feit, dat dit de eerste keer was in mijn leven, dat ik alleen op reis ging (iets wat mijn omgeving en ikzelf een jaar geleden niet hadden durven dromen...). Achteraf kan ik alleen maar zeggen, dat dit een perfecte stap is geweest en mijn horizon letterlijk en figuurlijk heeft verbreed! Ik heb de smaak van verre reizen nu helemaal te pakken. Mijn reismaatjes hebben me dermate enthousiast gemaakt over allerlei plekken op aarde, dat respectievelijk Australië/Nieuw-Zeeland en Canada momenteel voor mij op de eerste en tweede plaats staan. Azië (Thailand) en Kenia/Tanzania staan ook zeker op mijn verlanglijstje. Kortom, ik ben klaar voor de grote, boze wereld!
Het programma en de excursies voldeden aan mijn verwachtingen. De verdeling van natuur, strand en ontspanning op de vrije dagen heb ik als prettig ervaren. De soms lange reisdagen met slepende busritten maakten me echter wel wat loom. Ik was het totaal niet gewend om 'zo vroeg' op te staan en dit was in het begin dan ook behoorlijk wennen voor mij! Ook het gesleep met de koffers en het trekken van hotel naar hotel begonnen me op een gegeven moment een beetje op te breken. Toch is dit dè manier om kennis te maken met een land. Verder ben ik van mening, dat de dagindeling soms een beetje tè strak gepland was. Op organisatorisch gebied is een groep van 23 mensen eigenlijk net iets te complex. De mogelijkheid tot het boeken van een excursiepakket vond ik ideaal; optionele (actieve) excursies werden meer dan voldoende aangeboden, maar zijn niet bepaald noodzakelijk. Wandelingen in de jungle komen veelal op hetzelfde neer. Ik was blij, dat er ook mogelijkheden tot sporten waren. Zo heb ik het raften, de beklimming van de Tortuguero heuvel, het fietsen en het tennissen erg prettig gevonden als afwisseling voor de vele 'zitdagen'.
Specifiek aan Summum zou ik willen melden, dat ik graag wat meer details zou zien in de reisinformatie. Als pluspunt wordt genoemd, dat er een rechtstreekse vlucht is van Amsterdam naar San José. Echter, zowel op de heen- als op de terugweg moet een overstap(!) gemaakt worden in Orlando, Florida. Ik zou willen adviseren hier extra melding van te maken en de zaak niet af te doen met de mededeling, dat een vlucht rechtstreeks is, als het vluchtnummer gelijk blijft. Verder heb ik op de heenreis ontzettend gebaald van de vier uren durende vertraging op Schiphol, het innemen van mijn ‘vloeibare’ handbagage en de overdreven controles aan de grenzen (zowel in Orlando met de vingerafdrukken en pasfoto's als in Costa Rica/Panama met de uitgebreide bagagecheck). Vanzelfsprekend valt dit echter niemand te verwijten.
Wat me opviel tijdens de reis, is de grote luxe, die we genoten hebben. De hotels en lodges (veelal met zwembad) waren geweldig en daarnaast is het eten van een uitstekende kwaliteit. De prijzen liggen dan ook niet voor niets hoger dan ik aanvankelijk gedacht had. Costa Rica is dus absoluut geen ontwikkelingsland en hanteert gewoon westerse maatstaven en prijzen. De prijs-/kwaliteitsverhouding is echt super. Daarnaast heb ik me geen moment onveilig gevoeld tijdens de reis. De afwisseling met Panama vond ik super; het is een totaal ander land dan Costa Rica en een bezoek aan dit land is gemakkelijk te combineren tijdens deze 23-daagse rondreis.
Ondanks dat het momenteel regenseizoen is in Costa Rica, hebben we over het algemeen prachtig weer gehad met veel zonneschijn. We kunnen de weergoden - op de laatste paar dagen na - dan ook met een gerust hart bedanken! Mijn poncho heb ik bewust niet uit de verpakking gehaald en de momenten, waarop ik helemaal doorweekt naar een warme douche verlangde, heb ik dan ook maar voor lief genomen. Verder is de natuur in dit seizoen op zijn mooist en is het ene gebied nog groener dan het andere. Ik stond versteld van de diversiteit aan flora en fauna en heb genoten van alle aapjes, vogels, vlinders, kikkertjes, slangen, schildpadden, krokodillen, kaaimannen, dolfijnen, luiaards, leguanen en zo kan ik nog wel even doorgaan. Echter, ik had verwacht de meeste van deze dieren nóg vaker en van nóg dichterbij te ontmoeten. Als voorbeeld neem ik de toekan; helaas heb ik deze slechts enkele keren in de verte zien vliegen. Niettemin is Costa Rica een tot leven gekomen fantasie. Je leest over dit soort plaatsen en bekijkt de kleurige foto's, maar niets of niemand kan je ècht voorbereiden op de confrontatie met die slang (om je nek!), de roep om aandacht van een ara, het korte oogcontact met een squirrel monkey of het drama van de overlevingstijd van de reuzezeeschildpadden in Tortuguero. De tochten waren soms zwaar vanwege de moeilijk begaanbare wegen, de paden modderig en vermoeiend, van de muggenbulten werd ik op den duur helemaal gek, maar voor je het weet, sta je weer oog in oog met iets adembenemend moois en geniet je - besmeurd met DEET - weer volop van deze ideale vakantiebestemming voor natuurliefhebbers.
De Ticos zijn een zeer ontwikkeld volk, ontzettend vriendelijk en relaxed. Ik vind het jammer, dat ik me na ruim een jaar avondstudie aan de Volksuniversiteit nog zo beperkt in het Spaans kan redden, dus ik denk, dat ik er in de nabije toekomst zeker een cursus Spaans tegenaan zal gooien bij Matagalpa Tours in Nicaragua(!)
Qua groep denk ik, dat we het geweldig getroffen hebben. Het was een zeer gemêleerd gezelschap en de verdeling qua geslacht, leeftijd en alleenreizenden leek me ideaal. Iedereen ging hartstikke leuk met elkaar om en wat ik vooral waardeerde is, dat iedereen op me paste en me vooral niet alleen op pad liet gaan! Je kunt er dus lekker je voordeel mee doen, als je de jongste bent, haha! Ik heb echt genoten van jullie gezelschap en dit heeft ervoor gezorgd, dat ik me al vanaf de eerste dag volledig op mijn gemak voelde. In het bijzonder wil ik Astrid bedanken, want voor zo’n ‘roommate’ had ik vooraf willen tekenen!
Het maken van deze website was een hele eer. Ik vind het super, dat Summum hiertoe de mogelijkheid biedt. Wat voor mijzelf als een geintje en puur uit gemakzucht ("Dan hoef ik niet iedereen in Nederland apart te mailen...") is begonnen, is op een gegeven moment finaal uit de hand gelopen. Dit heeft in de eerste plaats te maken met de vele positieve reacties vanuit Nederland en de Summum groep en daarnaast met het feit, dat zich zowat op elke hoek van de straat een internetcafé bevindt. Het wordt je dan ook wel erg gemakkelijk gemaakt. Uiteindelijk zijn het mijn reisgenoten geweest, die me hebben aangemoedigd vooral door te gaan met deze site, want ik moet eerlijk zeggen, dat ik het op een gegeven moment hélemaal had gehad... Ik heb er echt uren en uren tijd en energie aan besteed. Bedankt dus voor alle support!
Het normale leven en ritme, dat maandag weer van start gaat, zie ik (nog) niet zitten. Van de jetlag heb ik totaal geen last. Na elf uren slapen ben ik weer helemaal fris.
Het belangrijkste motto, dat ik tijdens deze rondreis (ik wil het bewust geen 'vakantie' noemen) geleerd heb, is: NEEM NOOIT MEER ZOVEEL SPULLEN MEE!!!
Mensen, nogmaals hartstikke bedankt voor alles, tot ziens op de reünie en "Pura Vida"!

  • 22 Oktober 2006 - 15:40

    Karin Lelsz:

    Hey Janine en overige reisgenoten, heb zojuist je hele dagboek doorgelezen en heb de hele tijd een grijns rond mijn mond gehad. Geweldig om alles weer te herbeleven. Alleen viel het me op dat ik tijdens het lezen v/h verslag het idee kreeg dat het veel (hinderlijk)had geregend, en dat vond ik, met uitzondering v/d laatste 2-3 dagen, toch echt niet het geval.

    Heb vrijdagavond ook al achter de stamppot (hutspot) gezeten bij mijn ouders. De was is weer gedraait en wordt hopelijk eindelijk weer eens droog. Wat een meur kwam er uit die muffige tas, de kleding gedragen tijdens de walvistocht van 5 dagen terug, waren nog steeds zeiknat.

    Heb nu nog lekker vrij t/m dinsdag. Hoop jullie ALLEMAAL weer te zien op de reunie.

    Groetjes Karin

  • 22 Oktober 2006 - 18:28

    Tamara Van Gils:

    Heeey Jeanine,

    Ik heb net je laatste update gelezen. Echt helemaal top om te lezen hoe geweldig je het hebt gehad daar. Dat had ik al wel door na de eerste paar updates trouwens.
    En de groep was ook ontzettend gezellig volgens mij. Je hebt het goed getroffen met je room mate, gelukkig maar, dat scheelt heel veel op zo'n vakantie. En je kunt in je eentje altijd groepsreiezen boeken, je vind altijd wel bij wat mensen de klik en daar trek je dan ook heel veel mee op.
    En je hebt hele leuke landen op je lijstje staan waar je nog allemaal naar toe wilt. Zo ongeveer wel een beetje waar ik ook allemaal naar toe wil.
    Hoeveel heb je er eigenlijk gemaakt in Costa Rica? Ik ben heel erg benieuwd.
    Maar het is helaas voorbij, morgen moet je weer gaan werken, ik ook hoor.... Er moeten ook centjes verdient worden wil je de wereld rond kunnen reizen!

    Groetjes,
    Tamara

  • 23 Oktober 2006 - 06:44

    Elly:

    Hoi Jeanine,

    Een hele ervaring is jouw rondreis geweest. Helemaal geweldig hoe je alles zo mooi kunt verwoorden. Het is super om alles te volgen en te lezen, je krijgt de sfeer helemaal te pakken. Het is echt een succes geweest, volgens mij. Je hebt het getroffen met zo'n leuke groep en een divers reisprogramma. Helaas zit het er op, maar ik denk dat je genoeg herinneringen hebt om van na te genieten en als voorbereiding op een volgende reis. Erg leuke bestemmingen trouwens!

    Groetjes Elly

  • 23 Oktober 2006 - 11:59

    Jan Van Binsbergen:

    He Jeanine, zit je nou alweer aan de boerenkool? Geef mij maar de aap met banaan. Wat een overgang zal dat voor je zijn. Maandag werken en meteen in die saaie meetings duiken is wat anders dan met een grote slang om je nek paraderen. Het lijkt me al met al dat je een schitterende avontuurlijke vakantie hebt gehad! Flink nagenieten dus!
    Groetjes, Jan

  • 23 Oktober 2006 - 15:23

    Rob Bierman:

    Ja, reisgenoten,

    Het zit er weer op, 23 dagen vakantie. Inmiddels zit ik nu weer op mijn werk, de 1e dag zit er ook al weer op. Wij (ik en Heidi) hebben een erg leuke vakantie gehad. Het is ons zeer goed bevallen.

    Met een beetje geluk kan ik morgen de foto's ophalen. Heb ze meteaan allemaal op cd laten zetten, dus laat de foto-bijeenkomst maar komen.

    Nou werkse allemaal,
    Groetjes Rob en Heidi

  • 23 Oktober 2006 - 15:24

    Stephan:

    Hi Jeanine,

    We zijn blij, dat je weer veilig in Nederland terug bent! Ik zag zojuist op de Summum website, dat een rondreis door Nieuw-Zeeland nu ook in het pakket zit... Hier krijg ik echt de vakantiekriebels van, want dit is een bestemming om van te dromen!

    Gr. Stephan

  • 23 Oktober 2006 - 17:35

    Ton En Trudy:

    Hallo Jeanine,we hebben met plezier je reisverslag weer doorgelezen en beseffen dan steeds meer wat een mooie reis we gemaakt hebben en wat een gezellige groep we hadden,iedereen kon het goed met elkaar vinden en er zijn gelukkig geen vervelende dingen voorgevallen.Ik zou met de hele bubs zo weer boeken naar n volgende tropische bestemming hahaha maar geen tropisch regenwoud meer.
    Net als bij Karin en jou en waarschijnlijk de rest van de groep,hangt hier alle was ook weer te drogen en alles ruikt weer naar roosjes,het was behoorlijk muf allemaal.De koffers staan weer op zolder en wachten op de volgende bestemming.
    Onze hond heeft ´t gelukkig goed gedaan in t pension,dus wat dat betreft kunnen we weer in de reisboeken gaan duiken(te beginnen bij Summum natuurlijk) We willen je bedanken voor het mooie verslag dat je van de reis hebt gemaakt,het is een mooi aandenken voor iedereen uit de groep, en tegen de rest van de club,die zeker ook nog wel op deze site zullen kijken een dezer dagen,wil ik zeggen:We zijn blij dat jullie onze reismaatjes waren,we hopen contact te houden al is maar via de mail en kijken erg uit naar de reunie,we missen jullie eigenlijk al wel n beetje.
    Dikke zoen en allemaal veel liefs en n knuffel.
    Jeanine nogmaals bedankt en jou zien we zeker nog wel.
    Gr.Ton en Trudy xxx

  • 23 Oktober 2006 - 20:32

    Willemina:

    hoy jeaninneen onze andere reisidioten(!),ook wij zijn weer :bijgekomen,uitgerust, en ook onze was is weer droog.de hond weer thuis.(helemaal gek van blijdschap.
    super is het geweest ,zeker met jullie 21e als gezelschap!!we tuimelen nog van de ervaringen,en wat n plezier was het met zo,n leuke groep te zijn!!!je reisdagboek gelezen(ola,wat een geduld en werk)ook wij zijn er blij mee ,nog om na te genieten .graag tot ziens op de reunie (bij ons?)

  • 24 Oktober 2006 - 14:43

    Ben:

    Kei gaaf verslag, en tussen de regels door lijkt het alsof je bevangen bent door het reisvirus met daarbij natuurlijk de digitale verslaggeving.
    Succes.
    BB

  • 24 Oktober 2006 - 18:38

    Frank:

    Wat een ervaring!, en ontzettend leuk je ervaringen in digitale vorm mee te mogen beleven! Het kan niet anders of binnenkort staat Australië en/of Nieuw-Zeeland op het programma. Ik ga trouwens op de site van summum ook eens mijn licht opsteken. Door jouw reisverslag zijn wij behoorlijk getriggerd en het lijkt ons zeker de moeite waard.

    Nogmaals reuze bedankt en nu maar weer flink sparen voor de volgende trip.

    Hartelijke groet,
    Ineke en Frank.

  • 25 Oktober 2006 - 18:32

    Piet Van Den Berg:

    Hallo Jeannine,
    Nog even een korte reaktie van mij. Ik heb het hele reisverslag uitgeprint, dan kan ik het gemakkelijker nalezen in een luie stoel.
    Om te beginnen was ik zeer verbaasd dat het geheel zo'n enorm pak papier is. Dus het duurt wel even voor ik het allemaal gelezen heb.
    Alleen het laatste hoofdstukje "The End" heb ik al gelezen. Heel grappig vond ik je ontboezeming dat je nu klaar was voor het grote werk en dat je de smaak voor de halve wereld te pakken hebt. Met twee conclusies van je was ik het niet eens, maar dat komt waarschijnlijk doordat je nog maar één keer buiten Europa bent geweest. Ten eerste je vond Costa Rica prijzig. Nu Jeannine ik vond het spotgoedkoop. Omgerekend voor ongeveer 8 euro had je een fantastische maaltijd met drankje. Ik ben in heel veel landen geweest all over the world waar je tweemaal zoveel moest betalen.
    Als tweede noemde je de lange reisdagen. Ik vond ze normaal, maximaal 300 km. Het langste was volgens mij 5 a 6 uur.
    Ik heb reisdagen meegemaakt van 17 tot 20 uur in Zuid-Amerika en 12 tot 14 uur in Tibet. Dus maak je borst maar nat.
    Maar lieve Jeannine en alle andere reisgenoten, ik ben het met jullie eens dat we een hele leuke homogene groep hadden en dat we met z'n allen een fantastische reis hebben gehad. Jij als jongste en ik als nestor hebben samen erg genoten. Ik voel aan mijn klompen dat er heus nog wel een kleine reunie inzit.
    Wel ik laat het hierbij en ik zou zeggen tot horens en tot ziens.
    P I E T

  • 25 Oktober 2006 - 21:00

    Marianne:

    Hoi Jeanine, ik ben de moeder van Arjen, jullie reisbegeleider. Ik keek op de site van Summum en ontdekte jouw uitgebreide verslag. Erg leuk om te lezen, zo waren wij ok op de hoogte van Arjen zijn belevenissen. Want meestal mailt hij niet meer dan 2 regeltjes.Het was ook meegenieten van de bekende plekken, omdat we er een paar jaar geleden ook geweest zijn.
    Wat een prachtig land he!
    Bedankt voor je gezellige verhalen en informatie en nog veel reisplezier toegewenst!
    Hartelijke groet Marianne

  • 26 Oktober 2006 - 01:26

    Margriet:

    Hallo Jeanine (en reisgenoten),
    wat ontzettend leuk om al belevenissen weer te lezen en te herbeleven!!
    Het echte leven is hervat, de was gedaan, souvenirs uitgedeeld, verhalen verteld en nu weer aan het werk! 2 Collega's vertrekken over een paar dagen naar Costa Rica, ik zou graag met ze mee gaan....
    We hebben echt een prachtige reis gehad met een ontzettend leuke groep.
    Lieve reisgenoten, ik zie jullie op de reunie!
    Groeten van Margriet.

  • 27 Oktober 2006 - 23:47

    Wilbert:

    Hey,

    Om eerlijk te zijn heb ik niet je hele verhaal gelezen. Maar ik weet zeker dat je het super hebt gehad. Niet alleen met de groep maar ook met de reis die je hebt gemaakt. Het was een reis met verschillende aspecten erin. Niet alleen nieuwe dingen maar ook de spanning. Juist die spanning zorgde voor de goede feeling met de groep. Ik ben blij voor je dat alles naar wens is voorlopen en zie je graag weer heelhuids terug in boxtel.

    Heel veel liefs Wilbert

  • 28 Oktober 2006 - 17:56

    Josephien:

    Hoi Jeanine,
    Terug van een "reisje" naar Vlieland, lees ik het laatste deel van je verslag, dat ik trouwens met veel plezier heb gelezen en natuurlijk ben ik heel benieuwd naar je foto's. We spreken elkaar vast nog via de mail, of telefoon.
    Groetjes, Josephien en natuurlijk ook van Gerard.

  • 29 Oktober 2006 - 02:21

    Wilbert:

    Mijn god wat een verhaal, ik had je mailtje ontvangen en begrep eruit dat je weer veilig thuis bent. Dat bleek ook uit dit verhaal. Ik heb er snel even overheen gelezen om op de hoogte te zijn van de laatste ontwikkelingen want ik kom natuurlijk weer net terug uit de kroeg :).

    Bij deze wil ik je ook uitnodigen voor komende week..... donderdag en zaterdag. 2 Dagen waarop het extra gezellig zal zijn in de Temps. Donderdag is het Bossche Kien en zaterdag de Beachparty.

    Ik bel je deze week zeker nog even op om te horen hoe het met je is. Ben toch wel nieuwsgierig ondanks dat je heel open het verhaal hierboven hebt getypt.

    Rob, Eva en ikke komen net terug uit het dorp waar het 1 groot feest was want we mochten een uur langer blijven :) hahahahaha.

    Ik zeg voor nu: Weltrusten en ik spreek je heel snel!!!!

    Heel veel liefs en de groeten van Wilbert!

  • 30 Oktober 2006 - 11:13

    Joke:

    Hallo reisgenoten,
    Het blijft leuk om het reisverslag door te lezen!Ik kijk er dan ook regelmatig naar.
    Maar ja het gewone leven is weer begonnen,werken, verplichtingen...
    Ik denk nog vaak terug aan de geweldige reis die we hebben gemaakt.Ik heb er erg van genoten.In het bijzonder mijn verjaardag in Panama was SUPER.Nogmaals iedereen ontzettend bedankt daarvoor!!
    Uiteraard ben ik erg benieuwd naar alle foto's dus ik hoop jullie allemaal te zien op de reunie.
    Groeten Joke

  • 30 Oktober 2006 - 14:27

    Jeroen:

    Hoi Jeanine,

    Je wist het al maar bij deze nogmaals de complimenten voor de prachtige site. Alle foto's hebben me doen inspireren om ook maar eens zo een reisje te maken. Ik krijg al direct weer zin om op vakantie te gaan :)

    Doei,
    Jeroen

  • 03 November 2006 - 11:24

    Loes:

    Hey Jeanine,

    Hier nog een berichtje! Wat een gave reis zeg, dat je zoveel in zo'n tijd kan doen!

    groeten Loes

  • 04 November 2006 - 12:57

    Bart Vd Brand:

    Hallo Jeanine,
    Helemaal super hoor, zo'n gedetailleerd reisverslag. Zelf heb ik deze reis 5 jaar geleden gemaakt en ik moet zeggen dat jouw verhaal me weer helemaal terugbrengt in de sfeer van toen. Je hebt trouwens wel hele mooie foto's gemaakt.
    Groetjes
    Bart vd Brand

  • 04 November 2006 - 14:25

    Erwin Boersma:

    Hoi Jeanine,

    Ik ben een vriend van Arjen uit Nicaragua.

    Van Arjen begreep ik dat je de t-shirts met de Kevers zo leuk vond.

    Alleen zijn de shirts die je daar hebt gezien niet in small of medium.
    Wel heb ik nog een aantal andere in Nederland liggen.

    Mocht je nog interesse hebben dan hoor ik het graag dan kan ik eventueel wat fotos mailen van andere shirts met Kevers erop.

    Mail maar naar:
    erwinboersma@yahoo.com

    En leuk dat je zo'n reis hebt gemaakt en dat je nu ook het reisvirus hebt. Ik ben ook al tien jaar aan het rondreizen en het wordt steeds erger.

    Heb afgelopen winter een wereldreis gemaakt en ga komende winter weer voor vier maanden.

    Leuke verhalen trouwens op deze site en mooie foto's.

    Groetjes,
    Erwin uit Hilversum.

  • 04 November 2006 - 18:24

    Angélique:

    hoi Jeanine,
    Ik heb genoten van je reisverslag en is voor mij een goede voorbereiding, ga nl de 16 daagse reis costa rica maken.Heb je voor mij misschien nog tips. Kan je overal makkelijk pinnen is het verstandig om travelercheques mee te nemen of niet?

  • 04 November 2006 - 19:10

    Jeanine:

    Hoi Angelique,

    Bedankt voor je reactie op deze site! Kun je misschien even je e-mailadres mailen? Dan kan ik je vragen beantwoorden.

    Groetjes, Jeanine.

  • 05 November 2006 - 13:40

    Angélique:

    anlique@hotmail.com

  • 20 November 2006 - 07:12

    Nicole Reyns:

    Hi Jeanine,
    Als je jouw enthousiaste reisverslag leest, zou je zo de koffers pakken !! Dit was echt iets voor jou : een sportieve reis voor een sportieve persoon. Zijn de plannen voor volgend jaar al gemaakt ??

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Boxtel

Mijn Summum avontuur

Recente Reisverslagen:

22 November 2006

Fotogallerij

22 Oktober 2006

The end...

20 Oktober 2006

Van droom naar werkelijkheid

19 Oktober 2006

Back to basic...

18 Oktober 2006

Van de regen in de drup
Jeanine

Actief sinds 23 Juli 2012
Verslag gelezen: 329
Totaal aantal bezoekers 16567

Voorgaande reizen:

28 September 2006 - 20 Oktober 2006

Mijn Summum avontuur

Landen bezocht: